Thursday, December 13, 2012

MYSELF /나/






A tree gives glory to God by being a tree.
나무는 나무일 때 하나님께 영광을 드립니다.
The more a tree is like itself, the more it is like God.
나무는 나무가 되어갈 수록,더욱 하나님과 같아집니다.   
This particular tree will give glory to God by spreading out its roots 
in the earth and raising its branches into the air and the light 
in a way that no other tree before or after it ever did or will do.
나무가 이전의 혹은 이 후에 존재할 어느 나무와도 다른 
자기만의 방법으로 땅에 뿌리를 내리고 하늘과 빛사이로 
가지를 올릴 때에 하나님께 영광을 드립니다.  
The pale flowers of the dogwood outside this window are saints.
창문 밖에 있는 층층나무의 엷은 빛 꽃들도 성자입니다.   
The little yellow flowers that nobody notices on the edge of 
that road are saints looking up into the face of God.
저 길가 끝 아무도 보지 않는 곳에 피인 작은 노란색 꽃들도 
하나님의 얼굴을 향해 고개들은 성자들입니다.
The lake hidden among the hills are saints.
언덕들에 둘러싸여 숨겨진 호수도 성자입니다.
The great, gashed, half-naked mountain is another of God’s saints. 
There is no other like him. He is alone in his own character; nothing else 
in the world ever did or ever will imitate God in quite the same way. 
That is his sanctity.
 웅장하고 날렵한 반 빈둥성이의 산도 또 다른 하나님의 성자입니다
어디에도 이런 산은 없습니다. 이 산은 이 산만의 자태를 가지고 있습니다
상의 어느것도 이와 같은 방법으로 하나님을 모방할 수는 없습니다
그것이 바로 이 산의 성스러움입니다.
For me to be a saint means to be myself. 
Therefore the problem of sanctity and salvation is in fact
 the problem of finding out who I am and of discovering my true self.
나에게 있어 성자가 된다는 것은 나 자신이 된다는 것을 말합니다
그러기에 성인과 구원의 문제는 결국 내가 누군지를 발견하고 
나의 본모습을 찾아가는 문제입니다.

— Thomas Merton, “At Liberty to be Real”—
토마스 멀톤, “실재가 되어가는 자유에 서서


Thomas Merton speaks of our sanctity: being myself. 
So at this time I try to create pieces that may speak of myself: myself who is ... 
토마스 멀톤은 내가 비로소 될 때 그것이 나의 신성함을 말한다고 했습니다
그래서 이번에 나를 주제로 작품을 만들어 보았습니다. , 그러니까 그것은...
/Red-Clay, Stoneware, Porcelain; Sawdust Electric and Brick Firing (cone 023-017)/ /yr 2012/

























Do you know what I am talking about? Even after this creation, 
to tell the truth, I am still not sure who I am.  
무슨 소리 하는지 아시겠어요? 이렇게 작품은 만들었지만, 
아직도 전 잘 내가 누군지 모르겠네요.



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